Trending In Aktualności

Kilkanaście dni temu w mediach elektronicznych pojawiły się krótkie zagadkowe notki:

Polska firma REWAG jest przekonana, że opracowany przez nią wagon zmieni świat logistyki i transportu. Dzięki niemu na przykład towarowa droga z Chin ma się skrócić o połowę. Arkadiusz Nagięć, reprezentujący Zakład Produkcji i Naprawy Towarowego Taboru Kolejowego Rewag: Transport będzie szybszy, bardziej ekonomiczny, ekologiczny i dający większe możliwości ładunkowe. Firma REWAG razem z WAT wprowadza do seryjnej produkcji wagon, platformę WI40 do transportu naczep ciężarowych, ładowanych bez urządzeń dźwigowych. Nowa platforma kolejowa: jak zapewniają przedstawiciele REWAG, w tej samej długości pociągu zmieści się 30 proc. więcej towaru. Lepsza ekonomika transportu zaś oznacza mniejsze zanieczyszczenie powietrza.

O co dokładnie chodzi?

W czerwcu podpisano porozumienie o współpracy między przedsiębiorstwem Equobuild, działającym na rynku taboru szynowego pod marką REWAG, z siedzibą w Myszkowie, a Wojskowa Akademią Techniczną.

Efektem porozumienia jest zbudowanie i certyfikacja wagonu prototypowego wg koncepcji WAT i budowa w 2021 roku rodziny wagonów kolejowych nowej generacji do wykorzystania w przewozach intermodalnych.

WAT i REWAG uzgodniły modyfikację konstrukcji prototypowej i opracowanie dokumentacji konstrukcyjnej serii wagonów z obrotową platformą ładunkową do przewozu naczep samochodów ciężarowych i pojazdów specjalnych, a w rezultacie budowę do końca 1 półrocza 2021 roku 18 szt. prototypów (po 3 szt. dla 6 przewidzianych typów).

REWAG jest już właścicielem licencji na opatentowaną technologię wagonu intermodalnego, opracowanego przez WAT. Ponadto dysponuje potencjałem wytwórczym, umożliwiającym późniejszą komercjalizacje przedmiotu projektu i już wkrótce uruchomi produkcję w Myszkowie.

W efekcie na rynek wprowadzone zostanie 6 typów wagonu intermodalnego REWAG:

Wagon WI 40 – podstawowy, z dwoma wózkami jezdnymi, o prędkości transportowej 120 km/h; Wagon WI 80 – przedłużany, z trzema wózkami jezdnymi, o prędkości transportowej 120 km/h; Wagon WI 40 S – wersja podstawowa, zmodyfikowana do transportu pojazdów specjalnych i ponadnormatywnych; Wagon WI 40 I – wersja podstawowa, zmodyfikowana do prędkości transportowej pow. 120 km/h; Wagon WI 80 I – wersja przedłużona, zmodyfikowana do prędkości transportowej pow. 120 km/h; Wagon WI 40 S I – wersja służąca do transportu pojazdów specjalnych i ponadnormatywnych, zmodyfikowana do prędkości transportowej pow. 120 km/h.

Producent zakłada, że odbiorcą produktu będą w głównej mierze największe przedsiębiorstwa transportowe, prowadzące działalność w skali międzynarodowej, głównie w oparciu o transport kolejowy i w sposób szczególny analizuje ruch i potrzeby transportowe na kolejowych azjatyckich Jedwabnych Szlakach oraz kolejowy transport pomiędzy portami Basenu Morza Bałtyckiego a Morzem Śródziemnym i Czarnym. Oczywiście w planach jest wypożyczanie wagonów dla jednostek pancernych NATO w czasie przewozów na manewry wojskowe w UE. Wstępne zainteresowanie nabyciem czy wynajmowaniem zgłosiły tez duże tartaki i zakłady papiernicze w związku z kosztownymi, także dla nawierzchni drogowych, przewozami surowego drewna.

Projekty zostaną wkrótce przedstawione uczestnikom VII Fracht 2020 w Gdyni 20-21 sierpnia i na spotkaniu europejskiej i azjatyckiej logistyki w dniach 8 i 9 września w Warszawie, bowiem projekt WAT i zapowiedzi przejścia do produkcji seryjnej, tworzą spore zainteresowanie.

Equobuild Sp. z o.o. jest firmą działającą jako Generalny Wykonawca, specjalizującą się w projektowaniu i wykonywaniu inwestycji przemysłowych (www.equobuild.pl). Spółka należy do grupy kapitałowej EQUO S.A.

Firma posiada kompetencje i doświadczenie w realizacji skomplikowanych i trudnych technologicznie zadań – głównie obiektów przemysłowych w branżach: spożywczej, produkcji szkła, motoryzacyjnej, produkcji ciężkiej, militarnej, produkcji precyzyjnej, produkcji kolejowej oraz farmaceutycznej. W 2020 roku, w związku z rozpoczętą rok wcześniej współpracą i w obliczu planowanej inwestycji, Equobuild sp. z o. o., nabyła przedsiębiorstwo REWAG (www.rewag.com.pl), mające kompetencje i doświadczenie w branży wytwarzania taboru szynowego. Przyjęta przez Komisję Europejską Biała Księga Transportu do 2050 r. zakłada przeniesienie transportu z samochodowego do innych przyjaznych środowisku gałęzi transportu, w tym transportu kolejowego, oraz zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do środowiska. Transport intermodalny jest właśnie działaniem, mającym decydujące znaczenie dla realizacji przyjętej strategii.

Inaczej niż w Europie Zachodniej, w Polsce nie wdrożono wciąż szerzej systemu transportu kombinowanego. Przyczyną tego jest m.in. stosunkowo niska efektywność i funkcjonalność rozwiązań zachodnioeuropejskich. Stosuje się tam bowiem systemy oparte na przeładunku pionowym lub poziomym, wymagające jednak stosowania rozbudowanych terminali przeładunkowych wyposażonych np. w urządzenia przeładunku pionowego o odpowiednim udźwigu lub inne drogie i skomplikowane urządzenia, umożliwiające realizację czynności załadunkowych i wyładunkowych. Uruchomienie produkcji nowych typów platform kolejowych, otwiera nowy rozdział możliwości dla polskiego transportu i logistyki.